dinsdag 3 maart 2009

Fitness is een onnozel concept

Eigenlijk vind ik het nog steeds idioot, met een hoop zwetende en puffende mensen samen in kleine ruimte tegen machines gaan vechten in plaats van buiten in het bos te lopen, langs de Elbe te fietsen of een boom om te hakken om die armspieren te trainen.

Maar het is zo'n heerlijk gevoel om na 5 maand eindelijk weer een fitnessstudio naar mijn zin gevonden te hebben en nu tegelijkertijd aangenaam vermoeid en sprankelend van energie in de zetel te liggen. Genoeg energie om nog gauw mijn huiswerk voor Duits te maken en nog even verder te werken aan de laatste paper voor Leuven, die nu toch wel eindelijk een keertje echt af moet zijn.

Wort des Tages: in de categorie "Liesbet klust": Keile (spie, niet de conferentie, maar wel zo'n ding wat je onder je kast steekt als de vloer niet recht is), Fassung (fitting voor een lamp), Bohrer (boorkop), Wasserwaage (waterpas); in de categorie "Liesbet geeft wiskundebijles": Zirkel (passer), Grundfunktion (primitieve functie), aufleiten (het omgekeerde van afleiden), Pohlstelle (daar waar je een verticale asymptoot hebt, heet dat bij ons ook pool? ), Nullstelle (nulpunkt), Kettenregel (kettingregel)

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Zoals altijd nog even de kleine fouten rechtzetten :-)
Je bedoelt "Der Keil (pl. die Keile)". "Keile" alleen doet denken aan "Kei|le nur Pl., ugs.: Prügel, Schläge"

"Aufleiten" is volgens mij geen wiskundige term (maar wordt blijkbaar toch veel gebruikt). Ik kende hem niet.

Het heet "Polstelle" zonder h, of gewoon "Pol". ;-)

Liesbet zei

Dat van Pohlstellen die eigenlijk Polstellen zijn is omdat mijn leerlingen dat zo schrijven... Eigenlijk is het de bedoeling dat het "Förderunterricht" niet enkel op wiskunde, maar ook op Duits gericht is, dus ik moet de schuld niet op hen steken. Toch maar spellingsfouten gaan zoeken in hun nota's dus.