donderdag 26 februari 2009

Vorig weekend

Het afgelopen weekend was het generatie-treffen in Hamburg, met mijn mama en oma op bezoek. Oma en mama waren van plan om enkel de eerste twee nachten bij mij te overnachten en dan op hotel te gaan, maar ze vonden het dan gelukkig toch gezellig genoeg om de hele tijd bij mij te logeren. Onze dagen waren goed gevuld met een wandeling door het historische centrum, een boottrip over de Elbe met Sauerkraut en Wurst aan de overkant, een bezoek aan het Ernst-Barlach-museum, een wandeling in de Portugese wijk en bezoekje aan de Michel,... Warm ingepakt, maar gelukkig bijna de hele tijd droog.
Maandag bezochten we dan nog het groots opgezette museum over de emigratie naar Amerika, blijkbaar voor een groot deel via de Hamburgse haven verlopen. Een van de onderdelen van het museum was een multimediaruimte waar je zelf op zoek kon naar sporen van je eigen voorvaderen in de Verenigde Staten. Verre voorvaderen hebben we niet gevonden, maar tot oma's grote verbazing (en plezier) ontdekten we wel de huwelijksakte van mijn oom en tante. Nu weten we dus zeker dat ze toen op reis effectief getrouwd zijn en dat het niet alleen een sterk verhaal was :-)


En vooral dat gestap en rondgekijk, moest de nodige energie verzameld worden, met als hoogtepunt het echt superlekkere exquisite driegangen-menu op zaterdag (je kan dus wél lekker eten in Duitsland) en de minder exquisite, maar ook heel lekkere oerduitse slagroomtaarten.En nog een leuk neveneffect van dit weekend: mijn strijk van de afgelopen 4 weken is gedaan, mijn broeken omgenaaid en bloesje hersteld, mijn appartement was zelden zo opgeruimd en overal staan verse bloeiende plantjes en bloemen!

Wort des Tages: Lieber den Magen verrenkt als dem Wirt was geschenkt! (Duits spreekwoord: liever een indigestie dan op restaurant de kok wat terug te geven, het was de reactie van mijn collega's toen ik zei dat ik de porties in Duitse restaurants soms toch ietsje overdreven groot vond)

Geen opmerkingen: