woensdag 8 april 2009

Fire! Fire!

We mogen bij Philips een cursus brandblussen volgen als we dat willen, en de pyromaan in mij vond dat wel een leuk idee, dus ben ik vandaag naar de "Feuerlöschschülung" (edit: Feuerlöschschulung) geweest. Eerst hadden we een uur theorie-uitleg, geen brave preventielessen deze keer, maar wel echt wat je moet doen als het brandt, hoe je moet blussen en hoe vooral niet. Dat was interessant, maar pas echt leuk was het praktische gedeelte daarna. Op een afgelegen stuk parking moesten we met verschillende brandblussers brandjes blussen - super cool! Ik voelde me geweldig stoer :-) De CO2-blusser is mijn favoriet, al is de schuimspuiter ook wel leuk. Dus als het brandt, weet ik nu al wat beter wat ik moet doen.

Als toemaatje kregen we nog een demonstratie van wat er nu eigenlijk echt gebeurt wanneer je een glas water over je brandende frietketel of fonduestel giet. Iedereen weet wel dat je dat niet moet doen, maar de explosie en steekvlam die je krijgt met ocharm 500 gr frituurvet en een half glaasje water zorgt ervoor dat je het net iets beter onthoudt (we stonden op 5 meter afstand, en het glaasje water was aan een lange steel bevestigd uiteraard). Nooit doen, he, kindjes, gewoon een deksel opzetten.

Wort des Tages: Auf links drehen (binnenstebuiten draaien), Das muss man nun mal ganz erhrlich sagen (betekent helemaal niks, gewoon het stopwoordje van de lesgever brandblussen die die zin een keer of 50 heeft gezegd in zijn uitleg), eine primär gleichgeschlechtlich oriente Kneipe (de heerlijk Duits omslachtige omschrijving voor homo-café)

4 opmerkingen:

die Trulla zei

Das heißt bestimmt *Feuerlöschschulung* ;o)

Liesbet zei

Ja, genau, bestimmt, weg mit der bösen Umlaut!

Markus zei

_dem_ bösen Umlaut ;-)

Liesbet zei

oei oei, de cursus Duits is nog maar twee weken gedaan en ik kan al geen datief meer...